Pielęgniarska opieka długoterminowa

pielęgniarka dbająca o swoją pacjentkęPielęgniarska opieka długoterminowa to opieka nad osobami przewlekle chorymi przebywającymi w domu, które nie wymagają hospitalizacji w oddziałach lecznictwa stacjonarnego, ale ze względu na problemy zdrowotne muszą być objęte systematyczną, intensywną opieką w warunkach domowych.

Jakie czynności obejmuje opieka długoterminowa?

  • porady pielęgniarskie i zabiegi, m.in: leczenie ran i odleżyn, zakładanie i wymiana cewnika do pęcherza moczowego (u kobiet), podawanie i kontrola leków, odsysanie dróg oddechowych i inne
  • zapobieganie powikłaniom będącym skutkiem długotrwałego leżenia w łóżku
  • edukacja zdrowotna pacjenta i jego rodziny, przygotowanie do samoopieki i samopielęgnacji
  • współpraca z podstawową opieką zdrowotną i opiekunem społecznym
  • po zakończeniu opieki: wydanie pisemnej informacji o przebiegu opieki i jej wynikach oraz powiadomienie o tym fakcie lekarza rodzinnego oraz pielęgniarki i położnej środowiskowo - rodzinnej.

Zasady przyjęcia

Podstawą do objęcia chorego opieką długoterminową jest skierowanie wystawione przez lekarza rodzinnego lub lekarzy z oddziałów szpitalnych.

Opiekę realizujemy bezpłatnie – na podstawie umowy z Pomorskim Oddziałem Narodowego Funduszu Zdrowia w Gdańsku.

Pierwsza wizyta pielęgniarki odbywa się w terminie uzgodnionym z chorym lub jego opiekunem. Podstawą do ostatecznego zakwalifikowania chorego do opieki jest wywiad pielęgniarski.

Kolejne wizyty pielęgniarskie odbywają się 4 razy w tygodniu – od poniedziałku do piątku, a jeśli to konieczne, także w soboty i niedziele.

Zachęcamy Pacjenta i jego Opiekuna do wypełnienia anonimowej ankiety dotyczącej satysfakcji z jakości opieki - druk do pobrania poniżej. Ankietę można pozostawić w siedzibie Stowarzyszenia w skrzynce ankiet lub przekazać pielęgniarce.

Do pobrania:

  1. Skierowanie lekarza ubezpieczenie zdrowotnego do objęcia pielęgniarską opieką długoterminową domową, - pobierz
  2. Ocena osoby kierowanej do opieki pielęgniarskiej długoterminowej domowej wg. Skali Barthel - pobierz
  3. Obowiązek informacyjny RODO - pobierz
  4. Ankieta dotycząca satysfakcji osoby korzystającej z opieki długoterminowej i jej opiekuna - pobierz

Skargi i zażalenia

Pacjent ma prawo do składania skarg / zażaleń / reklamacji dotyczących jakości usług:

  • do prezesa lub kierownika jednostki świadczącej usługi – Stowarzyszenie Pomocy Osobom Przewlekle Chorym „Dar Serca”, ul. Reja 12, 82-400 Sztum, tel. 502 610 662 lub 502 610 652 - osobiście, pisemnie, telefonicznie, mailowo: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
  • do płatnika usług zdrowotnych pisemnie pod adresem: Pomorski Oddział Wojewódzki Narodowego Funduszu Zdrowia, ul. Marynarki Polskiej 148, 80-865 Gdańsk, tel. 58 75 12 533; 58 75 12 576.

Powyższą informację sporządzono w oparciu o warunki realizacji umowy z płatnikiem usług zdrowotnych.